Sjekkliste for søkemotoroptimalisering

Sjekkliste for søkemotoroptimalisering (SEO)

Søkemotoroptimalisering er utrolig viktig for synlighet for nettstedet ditt på Google’s søkemotor. Det er en rekke retningslinjer og krav Google har laget for at du som aktør skal kunne posisjonere deg på de søkeordene du ønsker. Vi har derfor laget en sjekkliste for søkemotoroptimalisering som skal hjelpe deg til å forstå hva du må gjøre for at du skal slå konkurrentene dine.

Listen vi har satt sammen er satt opp er basert på små tekniske modifikasjoner som vil bidra til den totale opplevelsen for brukeren. Dette vil for eksempel påvirke brukeropplevelsen, ytelse og organisk synlighet.

1. Responsiv template

Et av de viktigste kravene til Google er at nettsiden din er responsiv. Dette betyr at nettsiden skal kunne anvendes på både mobil, nettbrett og pc. Vi har kommet så langt at over 51% av dine besøkende kommer via en mobil. Det sier seg selv da at hvis nettsiden din ikke fungerer ordentlig på mobil, så vil da opp mot 50% forlate nettsiden i frustrasjon.

2. Komprimering av kode

En av de mer tekniske forbedringene man kan gjøre er å komprimere koden til nettstedet ditt. Dette vil gjøre at det tar kortere tid å lese koden, samt laste den inn. Det finnes flere typer verktøy for å komprimere koden. En av de enkleste måten å gjøre dette på er å sette opp nettstedet med et Content Delivery Network (CDN). Et slikt nettverk har ofte funksjoner som kan gjøre komprimeringen for deg. 

Vi anbefaler en CDN løsning som heter Cloudflare. Funksjonen for komprimering er gratis, så dette er noe vi definitivt anbefaler å få satt opp. Cloudflare leverer også mange andre nyttige ytelsesforbedringer som bildekomprimering, nettverk forbedringer, levering av innhold basert på plattform og mye mer.

Cloudflare optimaliserer hastighet og ressurser

3. Bildestørrelser og kvalitet

En av de tingene som ofte gjør at en nettside tar lengre tid å laste inn er bilder som er for store. Derfor er det alltid lurt å ha en praksis om at man komprimerer bildene før du laster dem opp. Dette kan gjøres via photoshop eller for eksempel Image Compressor.

Man kan også bruke Cloudflare som har en automatisk funksjon for bildekomprimering, men cloudflare sørger ikke for at du bruker mindre lagringsplass på webhotellet ditt.

Komprimer bildene dine med Image Compressor

4. Rask nettside

Google prioriterer en rask nettside, samt de nettsidene som har en sikker tilkobling (HTTPS). Derfor kan det være lurt å investere i et godt webhotell som håndterer ressursbruken din og kan skaleres opp etter hvor mange som besøker nettstedet. Grunnen til at en rask nettside prioriteres i søkemotorer er at de ønsker å gjengi innhold på raskest mulig måte. Dagens internettbrukere har aldri hatt det mer travelt enn de har nå. Finner de ikke svar på det de lurer på innen 3 sekunder, så forlater de nettsiden.

5. Google Search Console

For at Google skal kunne gjengi det mest relevante innholdet i sin søkemotor, så ønsker de at du skal installere en nettstedskart(sitemap). Dette vil gjøre det lettere for Google sin robot å gjennomsøke nettstedet. Du kan styre hvilke sider Google skal gjennomsøke ved å opprette en fil som heter Robots.txt. I denne filen definerer du hva som ikke skal være synlig i søkemotoren.

Google Search Console

6. Hjelp Google med å forstå innholdet ditt

For at Google skal kunne gjengi det mest relevante innholdet i sin søkemotor, så ønsker de at du skal installere en nettstedskart(sitemap). Dette vil gjøre det lettere for Google sin robot å gjennomsøke nettstedet. Du kan styre hvilke sider Google skal gjennomsøke ved å opprette en fil som heter Robots.txt. I denne filen definerer du hva som ikke skal være synlig i søkemotoren.

Eksempel på Robots.txt

				
					# brandonsbaseballcards.com/robots.txt
# Tell Google not to crawl any URLs in the shopping cart or images in the icons folder,
# because they won't be useful in Google Search results.
User-agent: googlebot
Disallow: /checkout/
Disallow: /icons/
				
			

7. Test nettstedet ditt for ytelse

Når du har optimalisert og implementert alle punktene i sjekklisten, så er det lurt å teste nettstedet ditt for ytelse og søkemotoroptimalisering.

En av de beste verktøyene for ytelsestest er GTmetrix. Testen deres er basert på Google’s Lighthouse som er et verktøy som skal bidra til å forbedre kvaliteten på nettsteder. Du vil få en gradering fra A til F. Den vil også liste opp hva som er bra og hvilke ting som har forbedringspotensiale med tips til hvordan du skal gjøre det. 

For å teste nettstedet for søkemotoroptimalisering, så kan vi anbefale å bruke Seobility. Et verktøy som vil skanne nettstedet ditt basert på Googles retningslinjer for innhold. Her vil du få en indikasjon på hva som er korrekt satt opp og hva som mangler per side.

Test nettstedet ditt hos GTmetrix.com

Har du et spørsmål?

Ta gjerne kontakt med oss for en kaffe.

–  ARTIKLER

LES FLERE AV VÅRE ARTIKLER

Hvordan lage en bra nettside?
Hvordan lage en bra nettside? - 7 tips
For å lage en bra nettside, så er det en del ting å tenke på. Det er ikke alt man trenger å legge like mye vekt på, men det å forstå behovet eller problemstillingen den besøkende har vil være en key nøkkel for en god nettside.
Hvordan designe en logo?
Hvordan designe en logo? - Din guide
En logo er ditt varemerke utad. Det er logoen folk kjenner igjen og skaper en relasjon til. Logoen brukes ofte i presentasjoner, på nettstedet ditt, i sosiale medier, på visittkort og mye mer. Derfor er det viktig å forme en logo som representerer bedriften på best mulig måte.