lage en app

Har du planer om å lage en app? Dette må du tenke på!

Det er veldig mange som har en ide om å lage en app til Iphone eller Android. Sannsynligheten for at noen før deg har hatt den samme ideen er relativt stor. Faktisk så ble den første mobilapplikasjon lansert helt tilbake i 1997. Dette var snake på Nokia sin mobil plattform. For at du skal kunne utvikle en applikasjon som er bærekraftig, så har vi i Pixel Studio satt sammen noen tips på hva du bør tenke på når du skal utvikle en app.

-  RESEARCH FOR Å LAGE EN APP

Finnes appen fra før av?

Det første man må gjøre når man har en ide om å utvikle en mobilapplikasjon, er å bruke Google flittig til å se om det er andre som har utviklet en lignende app. Hvis man finner en applikasjon som er i nærheten av din ide, så kan man dele inn researchen i 3 forskjellige typer konkurransefortrinn for å se om det er noe du kan slå dem på.

Følgende konkurransefortrinn:
  • Funksjonalitet
    Last ned applikasjonen fra konkurrenten din. Sjekk så om hva slags funksjonalitet applikasjonen tilbyr og skriv ned alle funksjonene. Du kan da enklere sammenligne hva konkurrenten tilbyr og hva du har planer om å tilby. Du kan da utkonkurrere med bedre funksjonalitet. 
  • Pris
    Hvis du ikke kan slå konkurrenten på funksjonalitet, så må du se på om du kan ha en lavere pris på bruk av applikasjonen. Her kan man tilby andre prismodeller eller mer funksjonalitet for pengene for eksempel.
  • Målgruppe
    Er det vanskelig å slå konkurrenten på både funksjonalitet og pris, så kan man se om man kan bygge applikasjonen for en annen målgruppe eller et nisjemarked. Fordelen med dette er da at du kan utvikle en applikasjon som ikke må ta hensyn til konkurrenter. Eneste problemet med å styre et eget marked er at det er alltid sunt med litt konkurranse. Konkurranse bidrar ofte til at man er mer innovativ og ønske om å vokse er mye mer motiverende.

– PROSJEKSTYRING

Hvordan skal du prosjektstyre?

En av de mest vanlige måtene å prosjektstyre utvikling av en mobilapplikasjon er med enten fossefall eller den agil-metoden. Fossefall deler man gjerne inn i faste bolker og planlegger hele prosjektet på forhånd. Med å anvende fossefall så kan det være vanskelig å gå tilbake til forrige bolk fordi alt er planlagt til punkt og prikke. Man må da ofte starte helt på nytt.

Med den agil-metoden så lager man gjerne små sprinter underveis i prosjektet. Målet her er å fullføre en sprint og gå til neste. Fordelen med den agil-metoden er at man kan lettere endre på sprintene underveis, og kunden kan komme med flere krav eller spesifikasjoner.

Fra vår erfaring kan vi anbefale å anvende den agil-metoden til app utvikling. Grunnen til dette er at man da oftere får et produkt som er mer fungerende når det skal lanseres. Ved å planlegge alle bolkene så kan det bli et evighetsprosjekt. Start gjerne med en liten funksjon, så utvid horisonten.

– RESSURSER OG KOSTNADER 

Utvikle appen selv eller få noen til å utvikle?

Det kan være utfordrende å få utviklet mobilapplikasjonen uten kunnskap eller ressurser. Heldigvis finnes det mange gode ordninger der ute som kan hjelpe deg med støtte om du har en god ide. Du kan for eksempel enten søke om penger hos innovasjonsnorge eller så kan du starte en innsamlingsaksjon hos for eksempel spleis, bidra eller folkeinvest.

Spørsmålet er da om du skal bruke støtten til å utvikle selv eller om du skal finne noen utviklere. Ved å anskaffe utviklere via Norge så har dette en vesentlige stivere pris enn å finne noen utviklere utenfor Norge. Har du kunnskapen selv til å utvikle, så må du selvfølgelig gjøre det. Hvis appen har høy kompleksitet så kan det være lurt å ha utviklerne så nærme som mulig. Ofte er kommunikasjon det største problemet som oppstår.

– PROTOTYPE

Færre fallgruver om man lager en prototype?

Før man starter på selve utviklingen, så kan det være veldig lurt å få laget en prototype av applikasjonen. Prototypen skal gjenspeile hvordan applikasjonen skal være når den er ferdig. Dette vil gjøre at man kan gjennomføre bruktertestinger og modifikasjoner mye enklere. Dette senker kostnadene for utviklingen fordi man ikke må kode i en prototype, samt tiden på utviklingen. Vi kan anbefale Figma eller Adobe XD for å lage prototyper. Disse dekker både web- og mobil-applikasjoner.

Her har du en liste med verktøy du kan bruke for å utvikle prototype til en app:
Prototype VerktøyBeskrivelse
SketchDette er et vektorbasert designverktøy for macOS som er mye brukt for å designe brukergrensesnitt for mobile apps og nettsteder.
Adobe XDDette er et kraftig verktøy som lar deg designe, prototype, og dele interaktive brukergrensesnitt på tvers av plattformer.
FigmaDette er et nettbasert verktøy som lar flere brukere designe og prototype i sanntid.
AxureDette er et omfattende verktøy som lar deg lage svært interaktive og dynamiske prototyper.
InVisionDette er et populært verktøy som lar deg lage interaktive og animerte prototyper uten å skrive en eneste linje med kode.
MarvelDette er et brukervennlig verktøy som lar deg lage prototyper raskt og enkelt.

* Merk at dette er bare noen få eksempler på prototypeverktøy som er tilgjengelige for apputvikling. Det finnes mange andre alternativer der ute, så det kan være lurt å gjøre litt forskning for å finne ut hvilken som passer best for ditt prosjekt.

– LANSERING

Er appen klar for å gå live?

Når du skal lansere appen din så er det viktig å ha gjennomført brukertesting, samt quality assurance. Testingen skal sørge for at brukeren faktisk får den opplevelsen de forventer når de tar i bruk appen. Når appen er lansert så må man huske på å jobbe kontinuerlig med evaluering og forbedring av feil.

Lykke til med utvikling av din mobilapplikasjon!

Har du spørsmål om utvikling av app?

Ikke nøl med å ta kontakt. Vi hjelper deg gjerne!

Innholdsfortegnelse

–  ARTIKLER

LES FLERE AV VÅRE ARTIKLER

Bygg appene dine raskt og enkelt med Appfarm: Helt uten kode
Vi ønsker alle å skape systemer og applikasjoner som gir en gnist av glede i brukerens øyne. Men hvordan kan vi være sikre på at vi har oppnådd akkurat det?...
brukertesting av system
Brukertesting av system: Identifisering av brukerbehov og forbedringsmuligheter
Vi ønsker alle å skape systemer og applikasjoner som gir en gnist av glede i brukerens øyne. Men hvordan kan vi være sikre på at vi har oppnådd akkurat det?...