Hvordan utvikle en applikasjon

Hvordan utvikle en applikasjon?

I denne artikkelen skal vi ta for oss hvordan prosessen ser ut for å utvikle en app. Her skal vi gå igjennom fra idefasen til appen er ferdig publisert på Apple Store og Google Play

Idéfasen/presentasjon

De fleste som kontakter oss er i første omgang interessert i å få et prisestimat for utvikling og hvilke driftskostnader som er knyttet til å utvikle appen. For at vi skal kunne gi et prisestimat er det en del informasjon vi trenger å vite. Steg en vil derfor være et møte der du som kunde gjennomgår appen du ønsker å utvikle.

I steg en er det normalt sett ulikt hvor langt man har kommet i prosessen. Noen kommer til oss med en idé, andre har allerede begynt å tegne opp appen, mens noen kommer med helt ferdig design og kravspesifikasjon. Uavhengig av hvor langt du har kommet i prosessen vil et førstegangsmøte gi oss en indikasjon på hvor mye det vil koste å utvikle.

Under det første møtet kan det da være lurt å ha gjort seg opp noen tanker på forhånd da vi i hovedsak ute etter å vite hvilke funksjoner appen skal ha, da funksjoner er de største kostnadsdriverne i en app. 

Spørsmål vi ofte stiller er:

Basert på førstegangsmøtet kan vi gi et tentativt prisestimat på hva utviklingskostnaden vil lande på. For at vi skal kunne gi et konkret pristilbud trenger vi å gjennomføre et forprosjekt. For mindre/standardiserte prosjekter kan vi gi et pristilbud allerede etter først møte.

Forprosjekt / Workshop

Målet for forprosjektet er å sette opp en kravspesifikasjon for hva som skal utvikles. Det blir også tegnet opp designskisser (mockups) for hva som skal være med på de ulike skjermene. Forprosjektets omfang avhenger av hvor stort selve prosjektet er.

Formålet med forprosjektet er å  hjelpe deg som kunde og oss som utviklere å vite eksakt hva som skal utvikles.

Tilbud

Etter at forprosjektet er gjennomført kan vi utarbeide et pristilbud. Prisen du får i tilbudet blir alltid den endelige prisen med mindre du som kunde ønsker å gjøre endringer underveis. Som kunde hos Pixel Studio vil du aldri få noen overraskelser når fakturaen kommer.

Kontraktinngåelse

Etter aksept av pristilbudet, utarbeider vi kontrakten for prosjektet. I kontrakten deler vi opp prosjektet i ulike milepæler, der hver av disse inneholder en innbetaling fra kunden og en del av prosjektet levert fra oss. Dette gjør at du som kunde kan være sikker på at vi leverer det vi har lovet, samt at vi som utviklere er sikret økonomisk.

Designprofil

En designprofil er en brukermanual for hvordan man skal benytte seg av bedriftens farger, fonter og logo. Dette er en viktig brikke i å bygge en sterk merkevare. Designprofilen er derfor bør derfor være et stort fokus når man skal utforme designet for en applikasjon. Dersom du ikke allerede har en designprofil bistår vi gjerne med hjelp til denne.

Design av app

Endelig går startskuddet for prosjektet! Første del av prosjektet er å utarbeide selve designet for appen, det som på fagspråket kalles UI/UX (User interface/User experience). Første del er å tegne illustrasjoner/ mockups over hva de ulike skjermene skal inneholde. 

Når innholdet på de ulike skjermene er bestemt begynner prosessen med å designe alle skjermene. For design av de ulike skjermene bruker vi programvare som Figma, Adobe XD mm. for å visualisere hvordan alle skjermene i appen vil se ut. Etter at førsteutkastet er utarbeidet vil du som kunde motta en lenke til designet. Her vil man se hvordan appen vil bli seende ut på en simulert mobiltelefon.

Videre finner vi sammen ut hvordan layout, farger, skriftstørrelser osv, til vi kommer frem til et endelig design for appen.

Prototype

Vi får mange henvendelser om utvikling av prototyper. Hensikten med en prototype er å demonstrere og vise frem hvilke funksjoner applikasjonen har og ikke minst, hvordan den ser ut. 

Etter at vi har utarbeidet designet i steget over og laget alle skjermene utgør dette en ypperlig prototype. For noen kan derfor prosessen stoppe her før de senere kommer tilbake for å få appen kodet. 

Koding

Når designet er gjennomgått og godkjent starter selve utviklingen. Koding deles inn i to deler; frontend og backend. Frontend er som navnet tilsier “forsiden” av appen, dvs alt det visuelle du ser i en applikasjon. Koding av fronted går ut på å omgjøre de designede skjermene til ferdig kodede skjermer. 

Backend er alt det som skjer på “baksiden” av appen. Det er denne delen av applikasjonen som er mest tidskrevende. Backend er det som gjør at alle funksjonene fungerer. Eksempler på backendfunksoner:

  • Når man registrer en ny bruker må dette registreres i en database.
  • Når man logger inn sjekker appen databasen om brukernavn og passord stemmer før man slippes inn. Appen henter så informasjon fra databasen som navn, profilbilde osv 
  • Du skriver en melding i chatten å trykker send. Denne meldingen krypteres og sendes til serveren før den sendes til mottaker. 
  • Når en bruker mottar en beskjed må dette varsles gjennom en pushvarsel 

 

Koding av en app kan ta alt fra et par dager til flere måneder, dette avhenger av kompleksiteten i applikasjonen. 

Beta testing/ Bugskjema

Hurra! Nå er vi nesten i mål. Du vil nå få en fungerene app som du kan teste. I denne fasen er det viktig å holde øynene åpne for bugs (barnesykdommer) slik at vi kan få rettet opp i disse for maksimal brukeropplevelse. Prøv deg frem ved å eksempelvis lage fler profiler, test alle funksjoner osv, slik at vi kan oppdage feilene og rette opp i disse. I denne delen av utviklingen er det helt normalt med noen barnesykdommer, da vi har laget alt skreddersydd for akkurat din applikasjon. Alle bugs føres inn i en egen bugliste etterhvert som disse blir funnet. Det er et skjema som alle test-brukere kan fylle inn i. Dette gjør det lett for alle partner, da både vi og dere kan få en oversikt over hvilke bugs vi har fikset og hvilke som gjenstår. 

Publisering til Apple store og Google Play

Vi har nå jobbet oss gjennom buglisten og er klare for å publisere applikasjonen! Før vi kan pubilsere den må den ha et appikon, en beskrivelse, samt skjermbilder. Det er dette du vil se når du trykker inn på applikasjonen i App store og Google Play store.

Evaluering/analyse/forbedringer/veien videre/Konklusjon/

Appen er ute, hva nå? Som oss mennesker må man utvikle seg for å bli bedre, dette gjelder også for en app. Videreutvikling kan være å legge til ny funksjonalitet, forbedre brukeropplevelsen, innhold, trender mm. Jo bedre en app er jo flere brukere vil den få.

Har du spørsmål om applikasjon?

Ikke nøl med å ta kontakt. Vi hjelper deg gjerne!

–  ARTIKLER

LES FLERE AV VÅRE ARTIKLER

mobilapplikasjon
Har du planer om å lage en mobilapplikasjon? Dette må du tenke på!
I denne artikkelen skal vi ta for oss hvordan vi utvikler en app. Her går vi gjennom prosessen fra ide til publisering til Apple Store og Google Play
Sjekkliste for søkemotoroptimalisering
Sjekkliste for søkemotoroptimalisering (SEO)
Søkemotoroptimalisering er utrolig viktig for synlighet for nettstedet ditt på Google’s søkemotor. Det er en rekke retningslinjer og krav Google har laget for at du som aktør skal kunne posisjonere deg på de søkeordene du ønsker. Vi har derfor laget en sjekkliste for søkemotoroptimalisering som skal hjelpe deg til å forstå hva du må gjøre for at du skal slå konkurrentene dine.