Hvordan starte nettbutikk? 2023

Er du en gründersjel som går med tanker om å starte ditt eget selskap eller kanskje du allerede har et selskap som ønsker å øke inntektene. Da kan en nettbutikk være en god investering i 2023. Selvom du ikke har lang erfaring med koding finnes det i dag mange ulike plattformer som lar deg komme på nett og starte å selge produktene dine. 

–  PRODUKTER

Hva skal man selge?

Mange tenker at før man kan starte en nettbutikk må man også komme på «sitt eget» produkt. Svaret på det er nei. Det er mange måter å starte en vellykket nettbutikk. 

Noen er så heldige å har utviklet sitt eget produkt og ønsker å komme i gang med salget av produktet på den enkleste og raskeste måten. Mens for de aller fleste av oss så har vi ikke utviklet vårt eget produkt, hva gjør man da? Under skal vi ta for oss to ulike metoder for å kunne selge produkter på nett 

  • Dropshipping
    Dropshipping lar deg selge produkter uten at du trenger å kjøpe inn produkter, lagre produkter eller sende produkter. Dropshipping går ut på at man selger varer på vegne av en eller flere underleverandører. Underleverandøren er ansvarlig for lagring, utsendelse og ofte markedsføringen av produktet. Hvis en kunde kjøper et produkt i nettbutikken din sendes en ordrebekreftelse til underleverandøren som sender pakken til kunden. Du som nettbutikkeier får en sum av fortjenesten. Dette er en fin løsning da denne inneholder liten risiko med tanke på kapital til varelager og arbeidet med å sende produkter. Minuset er at du ofte ikke tjener så mye per produkt, som du kunne gjort hvis du solgte produkter du hadde på lager.
  • Selge kjente produkter 
    Som du sikkert vet kan man få kjøpt det samme produktet på ulike nettsider. Dette er selskaper som kjøper inn varer fra ulike merkevarer å selger det i sin nettbutikk eller fysiske butikk. Med denne løsningen har man mer kontroll over hvilke produkter man ønsker å selge og ikke minst mye høyere gevinst per salg enn ved dropshipping. Fysiske butikker har mye å tjene på å starte en nettbutikk, da de allerede har rutiner for innkjøp og varelager. Så å starte en nettbutikk blir som å åpne en ny butikk som alle kan handle i. 

– NETTBUTIKKEN

Hva er viktig å tenke på?

Tenk deg at du skal på butikken for å kjøpe melk, men for å komme til meieriavdelingen må du gjennom en labyrint for å komme dit. Så når du til slutt har klart å finne melken så må du igjennom den samme labyrinten for å komme deg til kassen. Når du til slutt har kommet til kassen sier personen i kassen at du må fylle ut et skjema med opplysninger om deg selv før du får lov til å kjøpe melken. Dette er et overdrevet eksempel, men i mange nettbutikker er dette et faktum. 

Når man besøker en nettbutikk forventer man at det er enkelt å finne frem til produktene, dette handler om hvordan man bygger opp nettsiden og kategoriene. Det er også viktig at nettsiden er rask når man navigerer seg  rundt i nettbutikken, så å legge penger i en god server er kjempe viktig

Søkefelt gjør det enkelt for kunden å søke opp spesifikk hva man ønsker. Et filter gjør at man kan avgrense resultatene til akkurat det man selv ønsker. «Lignede produkter» gir kunden innblikk i produkter man ikke visste eksisterte. Når produktene er lagt i handlekurven er det ekstremt viktig å få kunden til å fullføre kjøpsprosessen. Mange nettbutikker opplever «abandoned carts» (forlatte handlekurver), det vil si at en kunde har vært i butikken, lagt produkter i handlekurven, så forlatt handlekurven i butikklokalene. Ofte skyldes det «window shoppers» som ser et produkt og legger det i handlekurven uten intensjon om å kjøpe det i dag. Hvordan vi løser dette problemet skal vi se på senere. Men i veldig mange tilfeller blir handlekurver forlatt fordi det krever for mye å gjennomføre kjøpet. Derfor er det viktig med gode betalingspartnere som Klarna eller VIPPS. Disse lar deg gjennomføre handlen uten å møtte reise deg fra sofaen å finne frem bankkortet.

– VALG AV PLATTFORM 

Hvordan skal jeg lage en nettbutikk?

 

  • Betalløsning 
    Det finnes i dag flere løsninger som lar deg starte en nettbutikk uten å kunne noe om utvikling. Eksempler på dette er WIX og Shopify dette er aktører som har laget en plattform som enkelt lar deg komme i gang med netthandel uten store oppstartkostander. Du velger et av designene de tilbyr, laster opp produkter og velger betalingsalternativer, så er du i gang! Dette er en fin måte å starte med netthandel på uten å ha for høye kostnader i starten

     

    Den største ulempen med en betalt løsning er at du ikke eier selve nettbutikken. Den dagen du slutter å betale for løsningen, så forsvinner nettbutikken. Når det kommer til design er du ofte begrenset til de forhåndsdefinerte malene som disse aktørene tilbyr. Etter hvert som man vokser ser man at man trenger flere funksjoner i nettbutikken, ofte koster det ekstra per måned for hver modul (funksjon) og noen ganger så tilbyr ikke disse aktørene den funksjonaliteten du er på jakt etter.

    Har man et ønske som ligger utenfor «malen» kreves en utvikler som kan lage et custom funksjon eller design. Utfordringen med en betalt løsning er at det krever mye mer tid å lage et custom design da så mye er forhåndsbestemt fra plattformen. Konklusjonen er at dersom du har et lavt budsjett er en betalt løsning for deg. Ettersom du vokser kan dette fort bli dyrt da du får økende løpende kostnader og ingen eierskap til selve plattformen. 

  • Få noen til å utvikle for deg
    Den største fordelen ved å få noen til å utvikle en nettside for deg er at du selv eier den. Ved et eventuelt salg har du en faktisk eiendel du selger og ikke bare en månedlig fastkostnad uten noe eierskap. Når det kommer til design og funksjoner kan man selv være med å bestemme hvordan nettbutikken skal utformes. En annen viktig faktor er at du jobber med en profesjonell partner som kan utvikling og vet hvordan man skal forbedre  kjøpsreisen for å få mer salg. 

    Ulempene med å få en utvikler til å lage nettbutikken for deg er at du får kostandene i starten og ikke jevnt delt utover. En mulighet er å starte utviklingen av nettbutikken til et oppstartsbudsjett, for så å skalere nettbutikken etterhvert som inntjeningen på nettbutikken øker. 

  • Utvikle selv 
    Alle kan lære å utvikle en nettbutikk, men det krever mye tid og erfaring for å få til et bra resultat. Her må man selv vurdere om man skal bruke innsatsafaktorene: tid eller penger for å lage en nettbutikk. Man må selv evaluere hvor tiden sin er mest verdifull 

– LET´S GO

Nettbutikken er ferdig, hva nå?

 
  • Sosiale medier
    Produktene er på plass, nettbutikken er på plass, nå skal verden få vite at du eksisterer!

    Jo flere som vet om deg desto større er sjansen for at de handler av deg. Nå er det på tide å bli kreativ! Når det kommer til markedsføring kan man gå flere år på skole for å mestre dette faget. Men noen viktige spørsmål å stille seg er: Hvem er kundene mine? Hvor kan jeg treffe de?

    En gratis og effektiv måte å nå ut til nye kunder på er gjennom sosiale plattformer. Eksempler på detter er: Snapchat, Facebook, Tik Tok, Twitter, Youtube, Instagram eller LinkedIN. Ved å være synlig på sosiale plattformer når man ut til eksisterende og nye kunder som er interessert i å kjøpe produktene eller tjenestene dine. Man kan lage enkle videoer som «Hvordan gjør man X» eller «Se så enkelt man gjør dette med produkt Y» og publisere dette på alle kanalene sine. Dette er innhold som vil ligge der ute å generere nye kunder over tid.

    Man kan også ha konkurranser hvor man gir bort produkter eller tjenester, dette skaper engasjement til venner av venner som kan være interessert i produktene eller tjenestene du leverer. Jo mer aktiv du er jo mere tilbakemeldinger vil du få igjen på salg og feedback fra potensielle kunder. 

  • SEO (Søkemotor optimalisering)
    SEO eller søkemotor optimalisering handler om å opptimalisere sidene eller produktsidene sine for å komme høyt opp på søke resultatene i Google søk. Når man søker opp et produkt eller tjeneste velger man som regel blant de første resultatene man finner. Det å ligge på førstesiden på Google sammenlignet med side 10 betyr store forskjeller i  trafikk til nettsiden din. Det å være øverst på et søkeresultat gir mye trafikk som igjen gir økt salg (hvis nettbutikken er bra). Vi har skrevet en egen artikkel om søkemotor optimalisering.

  • PPC
    Pay-per-click betyr at man betaler per klikk man får til nettbutikken sin. Eksempler på dette er Google Shopping, Google Adwords, Facebook Marketing osv. Felles for de alle er at annonsen til nettbutikken din trigges ved at noen skriver inn spesifikke ord bestem av deg. La oss si at du tenger en rørlegger og bor i Oslo. Du går inn på Google og søker «Rørlegger Oslo», da får du følgende resultat:

  • Som du ser av er de 4 øverste resultatene annonser fra rørlegger bedrifter som har valgt søkeordet «rørlegger Oslo». Med PPC viser du annonsenes dine til personer som har skrevet inn i Google at de faktisk er interessert i rørleggere i Oslo. Så for hvert klikk du betaler for vet du at personen som klikker faktisk er interessert i produktet eller tjenesten du tilbyr.

    Google Adwords er noe du selv kan sette opp gratis, men vi anbefaller deg å benytte en sertifisert Google Partner.

  • Google Bedriftsprofil
    Som vi så av bildet over er de 4 øverste resultatene annonser. Når du søker med stedsnavn (rørlegger Oslo) vises også et kart. Dette er Google bedrifts profil. Her viser Google deg bedrifter som tilbyr tjenesten/produkt du har søkt på relatert til et område i kartet. Å rangere høyt blant de ulike tilbyderne kan gi deg masser av trafikk til nettsiden og det beste av alt, helt gratis! Klikker noen på bedriftsnavnet ditt, så betaler du ingenting. Men for å komme dit krever innsats. Hvis vi ser tilbake på SEO på nettbutikken din så gjelder de samme prinsippene for Google Bedriftsprofil. Du må optimalisere profilen din for å komme øverst i søkeresultatene.

– VIKTIG Å HUSKE

Oppsumering

  • Ha en tydlig foretningsidee med oversikt over målgruppen din og konkurrentene dine
  • Skal du benytte tid eller penger som innsatsfaktor 
  • Legg vekt på god kjøpsopplevelse 
  • Finn riktig nettbutikksplattform utifra hvor langt du har kommet 
  • Ha en rask server så nettbutikken din laster fort 
  • Gjør deg selv synlig 
  • Gi den beste kundeservicen, en kunde kan komme igjen og en kunde har venner som kan få vite om deg

 

 

– HELT TIL SLUTT

Gi aldri opp, ting tar tid og hvis du trenger hjelp så er vi her for deg. Lykke til!

Har du spørsmål om nettbutikk?

Ikke nøl med å ta kontakt. Vi hjelper deg gjerne!

Innholdsfortegnelse

–  ARTIKLER

LES FLERE AV VÅRE ARTIKLER

Bygg appene dine raskt og enkelt med Appfarm: Helt uten kode
Vi ønsker alle å skape systemer og applikasjoner som gir en gnist av glede i brukerens øyne. Men hvordan kan vi være sikre på at vi har oppnådd akkurat det?...
brukertesting av system
Brukertesting av system: Identifisering av brukerbehov og forbedringsmuligheter
Vi ønsker alle å skape systemer og applikasjoner som gir en gnist av glede i brukerens øyne. Men hvordan kan vi være sikre på at vi har oppnådd akkurat det?...