Prototype app

Hvordan lage en prototype app

En prototype app kan være en verdifull ressurs for utviklere og bedrifter som ønsker å utvikle en app som fungerer bra og møter brukernes behov. En prototype app kan hjelpe deg med å teste funksjonalitet, navigasjon og brukergrensesnitt før du investerer tid og penger i selve utviklingen av en fullstendig app. I denne artikkelen vil vi se nærmere på hva en prototype app er, hvorfor det er viktig å lage en, og hvordan du kan lage en prototype som fungerer bra. Nederst i artikkelen kan du lese om den enkleste og billigste varianten for å lage en prototype app. 

Hva er en prototype app?

En prototype app er en tidlig versjon av en app som gir deg en idé om hvordan appen vil fungere og se ut. En prototype kan hjelpe deg med å teste funksjonalitet, navigasjon og brukergrensesnitt før du begynner å utvikle den fullverdige appen. En prototype app kan være alt fra en enkel papir prototype, en klikkbar wireframe eller en applikasjon som du kan åpne på mobilen din.

Hvorfor er det viktig å lage en prototype app?

Det er flere grunner til hvorfor det er viktig å lage en prototype app:

  1. Reduserer risiko:
    En prototype app kan hjelpe deg med å identifisere eventuelle problemer eller feil før du investerer masse tid og penger i utviklingen av en fullverdig app. På denne måten kan man utelukke eventuelle fallgruver 

  2. Spare tid og penger:
    Ved å teste funksjonalitet, navigasjon og brukergrensesnitt i en prototype, kan du identifisere problemer og gjøre endringer tidlig i utviklingsprosessen, dette sparer deg for tid og penger senere.

  3. Få tilbakemelding fra brukerne:
    En prototype app kan hjelpe deg med å få tilbakemeldinger fra brukerne om funksjonalitet og brukergrensesnitt. Viser det seg at brukerene ikke forstår appen kan man gå tilbake til tegnebrettet uten å ha brukt masse tid og penger på noe som ikke fungerer. 

lage en app

Hvordan lage en prototype app?

Her er noen tips for å hjelpe deg med å lage en prototype app:

  1. Bestem formålet med appen din:
    Før du begynner å lage en prototype, må du først bestemme formålet med appen din og hva du ønsker å oppnå med den.

  2. Identifiser målgruppen din:
    Identifiser målgruppen din og hva deres behov og ønsker er.

  3. Lag en detaljert kravspesifikasjon:
    Lag en detaljert kravspesifikasjon som inneholder alle funksjonene og egenskapene appen din trenger for å oppfylle formålet og behovene til målgruppen din.

  4. Velg et prototypeverktøy:
    Velg et prototypeverktøy som passer for deg. Det finnes mange forskjellige verktøy tilgjengelig, inkludert Adobe XD, Sketch, Figma, InVision og mange flere.

  5. Design prototypen din:
    Design prototypen din ved å inkludere alle funksjonene og egenskapene som er spesifisert i kravspesifikasjonen din. Husk å fokusere på brukergrensesnittet og brukeropplevelsen.

  6. Test prototypen din:
    Test prototypen din ved å kjøre den på forskjellige enheter og plattformer for å sikre at den fungerer som den skal. Inviter venner og bekjente til å teste prototypen din og gi tilbakemelding.

  7. Gjør justeringer og endringer:
    Basert på tilbakemeldingene fra testgruppa, gjør justeringer og endringer i prototypen din for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

  8. Utvikle appen din:
    Når du er fornøyd med prototypen din, kan du begynne å utvikle appen din. Du vil allerede ha en god forståelse av funksjonalitet og brukeropplevelse, og dette vil gjøre utviklingsprosessen mer effektiv.

Oppsummering

En prototype app er en tidlig versjon av en app som gir deg en idé om hvordan appen vil fungere og se ut. Det er viktig å lage en prototype app for å redusere risiko, spare tid og penger og få tilbakemelding fra brukerne. Avhengig av budsjett og behovet ditt kan man utvikle ulike typer prototyper. I starten kan ofte være lurt å utarbeide enkle skisser som gir deg en oversikt over de ulike skjermene som skal være med i prototypen. Neste steg blir å utvikle selve designet for appen. Her er det viktig å tenke på både at appen se visuelt fin ut, men viktigst av alt at brukeropplevelsen er god. Nå er det viktig å teste at prototypen din fungerer, er det kanskje noe du har glemt eller er det noe som ikke fungerer slik du først antok. 

Når designet og bruker opplevelsen er satt kan man starte arbeidet med en MVP (minimum viable product). Her trenger man ikke lage alle skjermene som for eksempel «Glemt passord». En MVP har ofte ingen backend koblet til, så selvom du laster opp et nytt bilde eller skriver en melding vil ikke dette lagres noen steder. Fordelen med en MVP er at denne faktisk fungerer på telefonen, man kan trykke seg rundt som en vanlig app og brukeren får en god opplevelse av hvordan appen er tenkt å fungere. 

Det fine med en MVP er at når man setter i gang med den fullverdige appen er man allerede langt på vei med kodingen. Det som gjenstår er å lage de resterende skjermene og koble til backend slik at bilder og meldinger faktisk blir sendt og lagret på serveren.

Den billigste prototypen - Interaktiv prototype

Noen ganger trenger man ikke en fullverdig prototype som skal fungere på telefon. Ved hjelp av ulike designverktøy kan man simulere skjermbildene slik at man kan trykke seg rundt i appen. Dette erstatter ikke en app man kan ha på telefonen, men er en flott mulighet dersom man ikke ønsker å gå «all in» for å vise frem ideen sin. 

 

Har du spørsmål om prototype for apper?

Ikke nøl med å ta kontakt. Vi hjelper deg gjerne!

Innholdsfortegnelse

–  ARTIKLER

LES FLERE AV VÅRE ARTIKLER

Bygg appene dine raskt og enkelt med Appfarm: Helt uten kode
Vi ønsker alle å skape systemer og applikasjoner som gir en gnist av glede i brukerens øyne. Men hvordan kan vi være sikre på at vi har oppnådd akkurat det?...
brukertesting av system
Brukertesting av system: Identifisering av brukerbehov og forbedringsmuligheter
Vi ønsker alle å skape systemer og applikasjoner som gir en gnist av glede i brukerens øyne. Men hvordan kan vi være sikre på at vi har oppnådd akkurat det?...