For å lage en bra nettside, så er det en del ting å tenke på. Det er ikke alt man trenger å legge like mye vekt på, men det å forstå behovet eller problemstillingen den besøkende har vil være en key nøkkel for en god nettside.
1. Brukervennlighet
Når man former designet på nettsiden, så er det viktig å legge vekt på universell utforming. Dette betyr at alle i samfunnet skal kunne bruke nettstedet uten problemer. Samt også sørge for at nettstedet er optimalisert for alle type plattformer. Det finnes ikke noe mer irriterende å gå opp inn på en nettside som ikke er responsiv på mobil.
2. Innlastning av nettside
En faktor mange ikke tenker på er om nettsiden laster inn kjapt. En treg nettside vil føre til at opptil 30-40% forlater nettstedet før det er ferdig lastet inn. Derfor kan det være lurt å investere i et raskt webhotell. Samt også optimalisere kode og bilder på nettstedet. En rask nettside vil også få bedre resultater på søkemotorer som Google og Bing.
3. Less is more
Dette er et begrep som kom fra en arkitekt med navn Ludwig Mies van der Rohe. Han formet bygninger som var enkle og tydelige. Less is more er definitivt noe man burde ha i bakhodet når man former en nettside. Når nettsiden laster inn, så bruker man rundt 3-4 sekunder på å avgjøre om dette er nyttig. Er det for mye støy, så kan dette bidra til at den besøkende forlater nettsiden.
4. Behov eller problemstilling
Alle som besøker din nettside har enten et behov eller problemstilling de ønsker å løse. De besøker den i svært sjelden grad for å se om den er fin eller for inspirasjon. Derfor er det utrolig viktig å presentere det brukeren forventer å finne når de kommer inn på nettstedet. Vi lever i en digital verden der ting skal skje fort, så hvis brukeren må lete etter ting, så vil den sannsynligvis gå videre til naboen.
5. Kjøpsreise og målgruppe
En god kjøpsreise er basert på å treffe målgruppen din med riktig tjeneste eller produkt. For å bygge opp kjøpsreisen er det viktig å presentere informasjon på riktig tid. Er dette et kaldt lead, så bør informasjonen være kort og konsist. Så la brukeren fordype seg i hva du selger. Men er kunden et varmt lead, så ønsker den mer informasjon. En måte å vite hvor kunden er i kjøpsreisen er å bruke markedsføring med retargeting. Da kan man presentere riktig innhold i forhold til hvor kunden er i kjøpsreisen.
6. Workshop
Før du begynner å lage en nettside, så kan det være lurt å ha en workshop hvor du finner ut av:
- Hierarkiet på nettstedet
- Sprinter for forskjellige faser av utviklingen
- Utarbeide et konsept eller en ide
- Designmanual
- Innsikt og analyse
- Forventninger
- Verdigrunnlag
7. Søkemotoroptimalisering - SEO
Når man utvikler nettstedet, så bør man absolutt ha fokus på søkemotoroptimalisering. Dette vil avgjøre hvor synlig du vil bli på søkemotorer. Google har sine egne retningslinjer man kan følge for å få best mulig resultat. Vårt beste tips når det kommer til søkemotoroptimalisering er å ha fokus på godt innhold som gir nytteverdi til den som leser det.