En logo er ditt varemerke utad. Det er logoen folk kjenner igjen og skaper en relasjon til. Logoen brukes ofte i presentasjoner, på nettstedet ditt, i sosiale medier, på visittkort og mye mer. Derfor er det viktig å forme en logo som representerer bedriften på best mulig måte.
Det er nok mange som lurer på hvordan de man kan skape den perfekte logoen. Vi har derfor satt sammen en guide for hvordan man skal gå frem av en produksjon av logo:
1. Ha forståelsen av hvor viktig en logo er for din bedrift
En logo er litt som et profilbilde. Du ønsker å vise det beste profilbilde du har, så dine kunder synes du er attraktiv. En logo som har et flott visuelt uttrykk vil definitivt bli husket. Spesielt hvis de som bruker tjenestene eller produktet dine som gir en god opplevelse. Dette vil da gjøre at logoen presenterer denne opplevelsen.
Logoen vil også bidra til å skille deg ut fra konkurrentene dine. Dette gjør at du er unik i et marked hvor det å være synlig har aldri vært viktigere. Med andre ord, så er logoen din forumet for å formidle verdiene dine og vise forbrukere hvorfor du ikke er som konkurrentene dine.
2. Finne inspirasjon for logo
Det er ikke alltid så lett å vite hva slags logotype man ønsker å ha. Det kan være lurt å ha en workshop der man gjennomfører en brainstorm der man henter inn mange forskjellige type logoer for å se hva som passer best for din bedrift.
En enkel måte å gjøre en brainstorm på er å lage et moodboard. Man kan for eksempel bruke verktøy som Milanote og Pinterest for å samle inn forskjellige type logoer, design, fargekombinasjoner, illustrasjoner eller grafiske elementer.
3. Se på konkurrenter og andre aktører sin logo
Som en del av research fasen, så kan det være lurt å se hvordan dine konkurrenter og større aktører har formet sine logoer. Det er ikke her du bør primært hente all inspirasjon, men kan hjelpe deg til å sette i gang tankeprosess om hvordan logoen skal ta form.
4. Hva slags type logo skal du ha?
I flere tiår har det blitt produsert utallige mange forskjellige logoer. Det å bestemme seg for hva slags type logo man skal ha kan i utgangspunktet være helt tilfeldig. Det finnes 7 forskjellige type logoer som man har definert. Det finnes nok flere typer, men det er disse som har et navn på seg. Det å velge hva slags logotype du skal ha er helt avhengig av smak og behag. De mest vanlige logoene er kun tekst, logo med tekst og bare logo. Det viktigste er å finne en logo man trives med og reflekterer deres bedrift.
5. Utarbeide en designmanual
Har du ikke utarbeidet en designmanual, så er dette definitivt et grep som bør gjøres. Dette er retningslinjer på hva slags fonter, størrelser og farger man skal bruke på alt fra nettside til grafiske elementer. Ved å forme en designmanual, så vil dette bidra til at det vil bli enklere å sette føringer for hvordan logoen skal se ut. Meningen med en designmanual er at alt av visuelle elementer har en rød tråd gjennom alt av materiale.
6. Lage flere varianter av logoen
Sannsynligheten for at første utkast av logoen vil bli skrotet er veldig stor. Derfor er det lurt å lage flere varianter som kan bli evaluert. Da bør man ikke bare lage forskjellige varianter av samme type logo, men helt forskjellige typer logoer. Dette gjør at man får mer perspektiv og mer i å velge i. Et siste tips her er å tegne logoen som skisser først, så det er lettere å endre på enn en ferdig type logo.
7. Få tilbakemelding på logoen
Man kan ofte bli litt blind på sin egen logo, så derfor kan det være lurt å teste en eller flere logoer på en testgruppe. Gjerne i forskjellige kontekster, så man kan se om det er stor uenighet mellom testgruppene. Dette vil bidra til å snevre inn hvilken logo som vil presentere din bedrift på best mulig måte. Folk har forskjellige assosiasjoner til ting, så det er utrolig viktig å teste logoen før den blir lansert.
8. Lansere logo
Nå er logoen din klar for å publiseres ut på nettstedet ditt, visittkort og andre plattformer. Man vil alltid få tilbakemeldinger som både er positive og negative, så det er viktig å la logoen synke litt inn på folk. Det viktigste er at de skaper en relasjon til logoen over tid.