Skip to content
BOOK ET MØTE
Hvordan designe en logo?
  • 6. september 2021

Hvordan designe en logo? – Din guide

En logo er ditt varemerke utad. Det er logoen folk kjenner igjen og skaper en relasjon til. Logoen brukes ofte i presentasjoner, på nettstedet ditt, i sosiale medier, på visittkort og mye mer. Derfor er det viktig å forme en logo som representerer bedriften på best mulig måte.

Det er nok mange som lurer på hvordan de man kan skape den perfekte logoen. Vi har derfor satt sammen en guide for hvordan man skal gå frem av en produksjon av logo:

  • 1. Ha forståelsen av hvor viktig en logo er for din bedrift
  • 2. Finne inspirasjon for logo
  • 3. Se på konkurrenter og andre aktører sin logo
  • 4. Hva slags type logo skal du ha?
  • 5. Utarbeide en designmanual
  • 6. Lage flere varianter av logoen
  • 7. Få tilbakemelding på logoen
  • 8. Lansere logo

1. Ha forståelsen av hvor viktig en logo er for din bedrift

En logo er litt som et profilbilde. Du ønsker å vise det beste profilbilde du har, så dine kunder synes du er attraktiv. En logo som har et flott visuelt uttrykk vil definitivt bli husket. Spesielt hvis de som bruker tjenestene eller produktet dine som gir en god opplevelse. Dette vil da gjøre at logoen presenterer denne opplevelsen. 

Logoen vil også bidra til å skille deg ut fra konkurrentene dine. Dette gjør at du er unik i et marked hvor det å være synlig har aldri vært viktigere. Med andre ord, så er logoen din forumet for å formidle verdiene dine og vise forbrukere hvorfor du ikke er som konkurrentene dine.

2. Finne inspirasjon for logo

Det er ikke alltid så lett å vite hva slags logotype man ønsker å ha. Det kan være lurt å ha en workshop der man gjennomfører en brainstorm der man henter inn mange forskjellige type logoer for å se hva som passer best for din bedrift. 

En enkel måte å gjøre en brainstorm på er å lage et moodboard. Man kan for eksempel bruke verktøy som Milanote og Pinterest for å samle inn forskjellige type logoer, design, fargekombinasjoner, illustrasjoner eller grafiske elementer.

Milanote er fin måte på å lage Mood Boards med.

3. Se på konkurrenter og andre aktører sin logo

Som en del av research fasen, så kan det være lurt å se hvordan dine konkurrenter og større aktører har formet sine logoer. Det er ikke her du bør primært hente all inspirasjon, men kan hjelpe deg til å sette i gang tankeprosess om hvordan logoen skal ta form.

4. Hva slags type logo skal du ha?

I flere tiår har det blitt produsert utallige mange forskjellige logoer. Det å bestemme seg for hva slags type logo man skal ha kan i utgangspunktet være helt tilfeldig. Det finnes 7 forskjellige type logoer som man har definert. Det finnes nok flere typer, men det er disse som har et navn på seg. Det å velge hva slags logotype du skal ha er helt avhengig av smak og behag. De mest vanlige logoene er kun tekst, logo med tekst og bare logo. Det viktigste er å finne en logo man trives med og reflekterer deres bedrift.

Eksempel på flere typer logoer

5. Utarbeide en designmanual

Har du ikke utarbeidet en designmanual, så er dette definitivt et grep som bør gjøres. Dette er retningslinjer på hva slags fonter, størrelser og farger man skal bruke på alt fra nettside til grafiske elementer. Ved å forme en designmanual, så vil dette bidra til at det vil bli enklere å sette føringer for hvordan logoen skal se ut. Meningen med en designmanual er at alt av visuelle elementer har en rød tråd gjennom alt av materiale.

Designmanualen skal sørge for at man har en rød tråd igjennom alle grafiske elementer.

6. Lage flere varianter av logoen

Sannsynligheten for at første utkast av logoen vil bli skrotet er veldig stor. Derfor er det lurt å lage flere varianter som kan bli evaluert. Da bør man ikke bare lage forskjellige varianter av samme type logo, men helt forskjellige typer logoer. Dette gjør at man får mer perspektiv og mer i å velge i. Et siste tips her er å tegne logoen som skisser først, så det er lettere å endre på enn en ferdig type logo.

Eksempel på hvor man har utarbeidet flere varianter av en logo.

7. Få tilbakemelding på logoen

Man kan ofte bli litt blind på sin egen logo, så derfor kan det være lurt å teste en eller flere logoer på en testgruppe. Gjerne i forskjellige kontekster, så man kan se om det er stor uenighet mellom testgruppene. Dette vil bidra til å snevre inn hvilken logo som vil presentere din bedrift på best mulig måte. Folk har forskjellige assosiasjoner til ting, så det er utrolig viktig å teste logoen før den blir lansert.

8. Lansere logo

Nå er logoen din klar for å publiseres ut på nettstedet ditt, visittkort og andre plattformer. Man vil alltid få tilbakemeldinger som både er positive og negative, så det er viktig å la logoen synke litt inn på folk. Det viktigste er at de skaper en relasjon til logoen over tid.

Innholdsfortegnelse

–  ARTIKLER

LES FLERE AV VÅRE ARTIKLER

Hva koster det å lage en app i 2025?

Å utvikle en app kan koste alt fra noen tusenlapper til flere millioner kroner – men hva bestemmer egentlig prisen? I denne artikkelen får du en oversikt over hva som påvirker kostnaden for å utvikle en app i 2025, og...
appkalkulator - hva koster en app?

No-Code vs Full Kode – Hva bør du velge?

Er no-code fremtiden – eller en snarvei som koster deg dyrt senere?
Se alle artikler
Meny
  • Caser
  • Om oss
  • Artikler
  • Caser
  • Om oss
  • Artikler
Kontakt oss
  • hei@pxstudio.no
  • 22 09 01 04
  • Karl Johans gate 7
BOOK ET MØTE

2024  © Alle rettigheter reservert – Pixel Studio AS
Org.nr: 914 811 929 |  Personvernerklæring

BOOK ET MØTE

Våre tjenester

  • Nettside
  • Nettbutikk
  • APPer
  • Design
  • Markedsføring
  • Wordpress hosting

Om oss

  • Prosjekter
  • Bli kjent med oss
  • Aktuelt
  • Kontakt oss

Kontakt oss

  • Tel. 22 09 01 04
  • Epost. hei@pxstudio.no