Søkemotoroptimalisering – SEO

Systemutvikling

Apputvikling

Nettside & Nettbutikk

Grafisk design

Søkemotoroptimalisering

SØKEMOTOROPTIMALISERING (SEO)

SEO – Hva er søkemotoroptimalisering?

SEO står for Search Engine Optimization eller på norsk søkemotoroptimalisering. SEO er en rekke krav og retningslinjer Google har laget for at de skal kunne levere best mulig resultater når man Googler. Du kan lese mer om Google’s SEO starter guide her.

For å forstå hvor viktig SEO er, så kan du tenke litt på hvor ofte du går på Google for å løse et behov eller en problemstilling. Da velger du 83% av tiden det som kommer på førstesiden. Eksisterer du på side to eller tre på viktige søkeord, så kan man si at man ikke eksisterer. Derfor anbefaler vi på det sterkeste at man setter seg inn i hva SEO er og hvorfor man må gjøre det.

Godt innhold eller SEO-linker?

SEO er veldig komplisert, så det er mange faktorer som spiller inn på hva slags resultat man får. Vi i Pixel Studio anbefaler alltid å ha fokus på godt innhold kontra bygge linker inn til siden. 

Innholdet er for at brukerne dine skal engasjere seg på nettstedet ditt, øke visninger for annonser, kjøpe produktene dine og fylle ut potensielle skjemaer. Uten innhold er det ingen grunn til at andre nettsteder vil linke til deg. Men det er også viktig at andre nettsider linker til din nettside, men dette kommer ofte naturlig om man har godt innhold.

Innhold bør dekke et behov eller en problemstilling

Når man skal skrive innhold så er det viktig å ha i bakhodet hva man tror målgruppen søker på for å finne din tjeneste eller produkt. Man kan også dele innholdet inn i om det er fagbegrep/terminologi eller om det skal spilles på følelser, verdier, nærhet og ekte. Det vi anbefaler er å blande inn fagbegreper inn i innhold der man kan også skape en relasjon mellom dere som bedrift og den som leser. Dette vil ofte gi de beste resultatene på SEO.

To eksempler på SEO titler som gir veldig forskjellig utfall:

«Gleden av å fiske i Ranaelva»

Her har du en tittel som beskriver en følelse av å fiske på et sted. Dette kan være bra for å bygge SEO på ranaelva, men hvis du ønsker å bygge rundt en fiskestang(et produkt) så vil du da ikke få så veldig god effekt. 

«Fiskestanga som dro opp 3kg laks i Ranaelva»

Her får vi både med stedsnavn, terminologi og beskriver hva som skjer. Dette gjør at det mye enklere å bygge SEO enn hvis man bare spiller på relasjon, følelser og verdi. Da kan vi bygge rundt fiskestang, laks og ranaelva som søkeord. 

Vår SEO metodikk

Når man har jobbet med SEO i flere år, så finner man ofte ut hva som fungerer og ikke fungerer. Derfor har vi utarbeidet en egen metodikk som gjør at vi får færre fallgruver og bedre struktur i prosessene våre. 

Vi har delt inn metodikken i 4 faser der alle fasene er veldig viktig, men fase 1 er der du legger lista for hva resultatet kan bli. I fase 1 gjør du researchen rundt det du ønsker å skrive om, ser på konkurransen i markedet og finner sterke og svake ord. Man gjør også mye analyse for å se hvor man kapre plasser fra andre som ikke har fokus på SEO. 

Fase 1
Forarbeid og research

Fase 2
Gjennomføre

Fase 3
Analyse og innsikt

Fase 4
Evaluere og forbedre

Ofte stilte spørsmål

Det avhenger av veldig mange faktorer. Google indekserer nettsiden din når du ber om dette. Men det å gå opp i plasseringer på dine søkeord kan ta uker, måneder og år. Avhenger helt av googles algoritmer og hvor bra Google synes ditt innhold dekker et behov eller en problemstilling.

Vi anbefaler at du skriver for mennesket først, så for søkemotoroptimalisering. Det er viktig at det du skriver er ekte og gir verdi.

Se relevante caser

- Webapplikasjon
Landingsside

–  CASE

Bravida hadde et ønske om få utviklet en landingside med fokus på ladeanlegg for elbil. Målgruppen er både bedrifter og privatpersoner. Triggeren ble en priskalkulator som estimerer hvor mye det vil koste å få implementert et ladeanlegg i for eksempel et borettslag.
Landingsside Offshore Norge

–  CASE

Norsk Olje og Gass blir Offshore Norge. For å skape mer kjennskap rundt navneendringen og for å vise mangfoldet til organisasjonen ønsket de å lage en landingsside med et interaktivt kart.

Spørsmål om søkemotoroptimalisering?

Ta gjerne kontakt med oss!